Капітошка. Центр раннього розвиту дітей в Житомирі - Ранній розвиток: що це таке?

  

Меню



Куточок творчості
Картина з гудзиків.

Дизайн дитячої кімнати. Фото-стаття

Серце з пластики

Іграшки з картонних рулонів

Яскраві осінні МУХОМОРЧИКИ

3-D аплікація

Метелики з осіннього листя

Дари моря: ракушки та камінці

  
Baby MacDonald - День в селі

Шнурівочки своїми руками

Baby Einstein

Baby Einstein - Вивчаємо пори року

Незвичайні фарби.


Бери батьків і сміху трошки та поспішай до "КАПІТОШКИ"
Погода
Погода Житомир информер


Каталог детских товаров Клумба


Ранній розвиток: що це таке?

Ранній розвиток... Яку картинку малює ваша уява при цих словах? Бідолашна, бліда дитина в кімнаті, суцільно обвішаній географічними картами, абетками, періодичною системою елементів Менделєєва, і мама, котра ретельно розповідає їй перед сном таблицю множення замість колискової пісеньки? Схоже, цій крихітці справді не пощастило. Але є варіанти — ось геть інша, яскрава позитивна картинка: трирічне дівчатко, міцне і засмагле, реготуха і улюблениця всіх, разом із мамою схилилася над божою корівкою на травичці й рахує крапочки в неї на крильцях...

Тема раннього розвитку маляти неодноразово висвітлювалася на сторінках газет і журналів, про це знято телепередачі, за «круглими столами» сперечаються фахівці, батьки доводять один одному потрібність — непотрібність ранніх занять з дітьми... У чому причина таких гарячих дебатів, чому діапазон думок відрізняється від захоплених відгуків до цілковитого неприйняття? Основна проблема в тому, що багато опонентів погано орієнтуються в предметі, про який сперечаються. Кожен із них вкладає в словосполучення «ранній розвиток» свій зміст, що часто відрізняється від реальності. І щоб надалі в читача не виникало різночитань одного й того само терміна, потрібно одразу розставити всі крапки над «і».

Що ж таке «ранній розвиток»?

Формально під раннім розвитком розуміється навчання маляти чого-небудь від на¬родження до трьох років. На практиці все трохи інакше. Слово «навчання» у багатьох асоціюється зі шкільною партою, «вбиванням» знань. Часто саме цим мотивується шкода раннього розвитку. Мовляв, саджають малят за парти, нав’язують їм знання, а в майбутньому в них розвивається стійка відраза до школи і будь-якого навчання взагалі.

Все правильно, від такого навчання більше шкоди, ніж користі. Але ми забуваємо, що говоримо про ранній РОЗВИТОК, а не НАВЧАННЯ. Ми часто ототожнюємо, змішуємо ці два поняття, які насправді несуть зовсім різне значеннєве навантаження.

Ранній розвиток — це не тільки раннє читання і лічба, як думає багато хто. Насамперед, це розвиток основних психічних функцій — уваги, уяви, пам’яті, логічного і просторового мислення, уміння аналізувати й узагальнювати. Це не заповнення маленької дитячої голівки непотрібною інформацією, а створення певної інтелектуальної бази, що стане міцним фундаментом для подальшого успішного навчання, зробить психіку дитини стійкішою до шкільних стресів.

Це щоденні маленькі й великі відкриття, це подив і захоплення здібностями малесенької людинки, це цілий величезний світ дитинства. Це доброта, чуйність, увага і розуміння. Це комашки на квітах, що стають великими, як колись у дитинстві, якщо лягти на траву і розглядати їх разом із малям. Це альбоми гербаріїв і дзвінкий голосок: «Тату, це ж цикорій! Хіба ти не знаєш?» Це зоряне небо з величезним, таємничим місяцем і казки про сузір’я. Це невмілі малюнки гуашшю та аквареллю, крейдою і темперою. Це старі вигорілі діафільми в промені проектора і заворожуюча темрява навколо. Це перші досліди з водою і «вулкан» із соди й оцту. Це походи в музеї і планетарій, прогулянки містом із розповідями про те, як жили люди раніше. Це те, що зближує батьків і дітей, допомагає їм учитися одне в одного, робить їх кращими і духовнішими.

Міфи про ранній розвиток

А ось ті помилкові думки, що часто відлякують батьків від занять з малям. Чи немає серед них і ваших?

1. Ранній розвиток — модне нововведення і, як усе нове, має безліч невивчених негативних наслідків. Ідеї раннього розвитку аж ніяк не нові. Деяким методикам уже понад сто років. Учені з багатьох країн світу постійно вивчають це явище. Серед них Японія, США, Росія, Італія, Німеччина, Франція тощо. Дитячий ранній розвиток уже давно існує в Кенії і Перу. А, наприклад, у Лівані та інших арабських країнах шкільне навчання для всіх дітей починається з трьох років, і нікого це не дивує.

2. Діти, з якими займаються раннім розвитком, розвиваються швидше за інших дітей такого ж віку. Ні, такі діти розвиваються швидше, ніж могли б розвиватися, якби з ними не займалися. Для кожної конкретної дитини є свої терміни розвитку. Хтось без навчання почав би читати в 3 роки, хтось — у 7 років. Отож і темпи раннього розвитку для цих малят різні.

3. Я не хочу мати дитину-вундеркінда. Таким дітям важко жити в суспільстві, вони рідко знаходять своє місце в житті. Можна не хвилюватися — за допомогою раннього розвитку цього й не вийде. Ранній розвиток — не метод вирощування геніїв. Вундеркінди («чудо-діти») мають уроджені особливості побудови мозку. Як правило, вони проявляють свої таланти і без спеціального навчання.

4. Ранній розвиток може перевантажити мозок дитини і призвести в подальшому до серйозних проблем зі здоров’ям.Мозок маленького непосиди надійно захищений від перевантажень. Ще б пак, щодня крихітка отримує з різних джерел таку величезну кількість інформації, що якби не цей природний захист, то й справді не далеко до лиха. А так, тільки стомилося маля — одразу починає вередувати, відвертатися, позіхати. Це проста ознака, що настав час відпочивати.

5. Мами, котрі займаються раннім розвитком з малям, — фанатки, які цілком присвятили себе дитині. Це не так, якщо йдеться про справжній ранній розвиток. Зазвичай це освічені жінки, з інтересами, що виходять далеко за рамки самих тільки занять із дитиною. Вони багато читають, захоплено вчаться, мають широкий кругозір. Таким мамам доводиться освіжати в пам’яті весь шкільний курс, разом з малям вони заново проходять зоологію і ботаніку, географію й історію. У результаті, стають цікавішими людьми для себе й оточуючих. У їхніх діях присутній не фанатизм, а захоплення, що сприяє творчому і духовному зростанню. Інколи такі мами свою подальшу трудову діяльність так чи інакше пов’язують із дітьми.

6. Ранній розвиток відбирає в дитини безтурботне дитинство. Для маляти бажання вчитися, пізнавати щось нове потрібне, як повітря. Це, коли хочете, його головна мета в перші роки життя. Без цієї уродженої здатності дитина ніколи не стане повноцінним членом людського суспільства. То чому не підтримати і не розвити це природне прагнення, чому не дати крихітці цікаву інформацію, а вона нехай візьме те, що в даний момент їй найважливіше? Якщо заняття з дитиною проводяться без насильства і примусу, у вигляді захоплюючої гри, якщо вони приносять радість і користь маляті й батькам, то яке це вкрадене дитинство? А от відсутність уваги саме і робить дитину глибоко нещасливою.

7. Навіщо навчати чогось від народження, якщо можна в 5 років навчити дитину читати і підготувати до школи. Ранній розвиток — не спосіб підготовки до школи. Читання і математика — не першорядна мета раннього розвитку. Мета — виховання всебічно розвиненої особистості. І якщо ми почнемо виховувати дитину в 5 років — отже, ми спізнилися на 5 років.

Пограйтеся з дитиною у віршовані ігри.

Дорослий починає фразу, а дитина закінчує або говорить тільки деякі відомі їй слова, звуки. У такий спосіб ви відпрацьовуєте вимову того чи іншого слова, розвиваєте пам’ять, увагу й активність вашої крихітки.

Чому в людини дві руки й один язик

Одна дана нам голова,
А очей двоє і вушок два,
І дві скроні, і дві щоки,
І дві ноги, і дві руки.
Зате один і ніс і рот.
А якби було в нас навпаки:
Одна нога, одна рука,
Зате два ротика, два язика, —
Ми тільки те й робили б,
Що їли й говорили б!

«Розмовляємо по телефону»

Розмови по телефону, коли маля не може бачити співрозмовника і навпаки, самі по собі сприяють розвитку активного усного мовлення, тому що дитина не може нічого показати співрозмовнику жестами. Але, як правило, розмова по телефону маляти з бабусею чи татом зводиться до слухання того, що говорить дорослий.

Аби цього не траплялося, щоб такі розмови були не тільки цікаві маляті, а й приносили користь, заздалегідь домовтеся з бабусею, як краще будувати розмову з дитиною.

Які слова вона добре вимовляє, які запитання добре розуміє. Нехай бабуся ставить запитання, на які маля зможе відповісти. Спочатку хоча б словами «так» і «ні», поступово вводячи складніші запитання. Нехай розмова по телефону з бабусею стане щоденним ритуалом.

Здорові принципи раннього розвитку

Якщо ви зробили вибір на користь раннього розвитку, пам’ятайте про ці основні правила:

1. Найголовніший принцип — жодного насильства над дитиною. Будь-які заняття слід проводити в ігровій, цікавій формі і тільки тоді, коли маля в них зацікавлене.

2. Важливо навчитися визначати момент, коли маляті стало нецікаво, і припиняти заняття за хвилину до цього.

3. Перш ніж віддати перевагу тій чи тій методиці, уважно прочитайте книжки самих авторів, а не уривчасті статті в журналах. Проаналізуйте методику, подумайте, чи підійде вона вам і вашому маляті.

3. Не буває раннього розвитку взагалі, буває ранній розвиток конкретної дитини. Тому методика, що підійшла сусідському Сашкові, може не підійти вашому маляті.

4. Геть не обов’язково дотримуватися однієї методики від палітурки до палітурки. Можна взяти в кількох авторів краще, те, що буде цікаво вам і дитині. У результаті у вас вийде своя, зовсім оригінальна система.

5. Не складайте графіків занять, не ставте перед собою і дитиною жодних цілей.

6. Приділяйте більше уваги тому, що особливо сподобалося маляті. Намагайтеся подавати матеріал комплексно: картинки подивилися, книжку почитали, у музей сходили, переглянули фільм чи мультик за темою, зліпили з пластиліну, намалювали, вигадали історію...

7. Намагайтеся, щоб ваші заняття були різнобічними. Не зловживайте інтелектуальним розвитком на шкоду емоційному.

8. Щиро радійте навіть найменшій перемозі маляти.

9. Не прагніть виростити з дитини банкіра чи президента. Постарайтеся просто виховати справжню ЛЮДИНУ

То в чому проблема?

А проблема, передусім, у нас з вами, дорогі батьки. У бажанні довести всім і вся, що наша дитина найкраща, а отже, ми — гарні батьки. Ми намагаємося самореалізуватися за рахунок дитини, втілити в крихітці те, що не вдалося колись самим. Ми хочемо виростити генія, прагнемо якихось немислимих планок і результатів, звалюємо на тендітні дитячі плечика непосильний вантаж. Ми бездумно дотримуємося методик, навіть не прочитавши уважно першоджерело, і спотворюємо головний девіз раннього розвитку — «чудо в самій дитині». І якщо все це сказано не про вас — дуже добре. Отже, ви на правильному шляху.

Виникнути може лише одна реальна, і та цілком розв’язувана, проблема — подальше шкільне навчання. Підійти до вибору школи для маленького розумника потрібно з усією відповідальністю. На щастя, нині є спеціалізовані школи з поглибленим вивченням того чи іншого предмета, нестандартним підходом до навчання, де розвиненому маляті нудьгувати не доведеться. 

Можна домовитися з учителькою, щоб вона дозволяла дитині займатися чимось цікавішим, поки однокласники вивчають ази рідної мови. А, до речі, грамотний педагог і сам зробить саме так. Крім того, батьки добре знають, яка важка тепер шкільна програма, як завантажені діти навчанням, як складно знайти час для занять спортом, танцями, та просто для прогулянок і ігор з однолітками. А от дитина, якій вчитися легко й цікаво, тут вочевидь у виграші. Без проблем справляючись зі шкільною програмою, вона має змогу більше приділяти уваги додатковій освіті, відвідувати цікаві гуртки і секції, малювати, моделювати, діяти.

І наостанок найголовніше: тільки щира любов до дитини має бути основним рушієм у будь-яких ваших починаннях, і тоді всі підводні камені раннього розвитку будуть не страшні Тим паче що сучасні методики спрямовані на зацікавленість і легкість сприйняття дитиною матеріалу.

----------------------------------------------------------------------------------------

За матеріалами журналу «Мир семьи» «Курс молодих батьків»

Дітям
Батькам
Наші опитування
З якого віку краще починати вивчати іноземну мову дітям?
Всього відповідей: 289

Скільки дітей налічує Ваша родина?
Всього відповідей: 280
Статистика
Центр раннього розвитку дітей "КАПІТОШКА" © 2016
При використанні матеріалів активне посилання на сайт обов`язкове  http://kapitoshka.at.ua 

Створити безкоштовний сайт на uCoz